Obowiązki pracowników działu personalnego skupiają się wokół szeroko pojętych kontaktów z ludźmi, począwszy od rozmowy telefonicznej i umawiania spotkań, poprzez przeprowadzanie rozmów rekrutacyjnych, na regularnym kontakcie z zatrudnionymi osobami kończąc.
HR-owiec musi posiadać zatem rozwinięte kompetencje interpersonalne, a więc cechować się dużą otwartością na drugiego człowieka i jego potrzeby oraz komunikatywnością, empatią i asertywnością. Publiczne wystąpienia nie mogą stanowić dla niego problemu, powinien także posiadać talent przekazywania wiedzy.
Musi być kreatywny i innowacyjnie podchodzić do rozwiązywania problemów i wprowadzania zmian, a także wiarygodny, uczciwy i godny zaufania. Niezbędna będzie zdolność prawidłowej analizy potrzeb kadrowych firmy, sytuacji na rynku pracy oraz oczekiwań potencjalnych pracowników. Umiejętność taka wymaga strategicznego podejścia do realizowanych celów.
Pracownik działu personalnego powinien być także odporny na stres i pracę pod presją czasu, a także znać w stopniu komunikatywnym chociaż jeden język obcy i obsługiwać programy i narzędzia biurowe. Warto, żeby pracownik działu personalnego wykazywał się charyzmą i potrafił motywować innych do działania i rozwoju, a także wykazywał się systematycznością, umiejętnością pracy w grupie i dobrą organizacją, wraz z ustalaniem priorytetów.