Co to jest miękki i twardy HR?

HR twardy i miękki

Każdy chętny do pracy w dziale personalnym, musi sobie zdawać sprawę, że lista obowiązków współczesnego HR-owca jest długa i – co ważniejsze – dzieli się na dwa rodzaje. Kolokwialnie rzecz ujmując, zadania pracowników działów personalnych dzielą się na wymagające większej kreatywności i te bardziej przyziemne. Miękkie i twarde.

Skąd ten podział? Potwierdza on mianowicie, że praca HR-owca wymaga skrajnych nieraz kompetencji i aby wykonywać ją prawidłowo, trzeba być elastycznym. Miękki HR obejmuje działania, wpływające na jakość pracy w danej instytucji. Dotyczy zatem procesów zatrudniania pracowników, czyli selekcji oraz rekrutacji. Do miękkiego HR-u zaliczymy też przygotowywanie szkoleń, projektowanie ścieżek kariery i systemów motywacyjnych, analizę rozwoju pracowników, a także dbanie o jak najpełniejsze wykorzystanie ich potencjału. Praca w oparciu o miękki HR wymaga takich umiejętności, jak budowanie relacji, zarządzanie zasobami ludzkimi, empatia czy wielozadaniowość.

Natomiast twardy HR ściśle wiąże się z kadrami i dotyczy wszelkich działań administracyjnych oraz płacowych. Znajdziemy w nim zawieranie umów o pracę, naliczanie urlopów czy wyliczanie wynagrodzeń. Twardy HR wymaga dbałości o to, by wszelkie formalności związane z pracownikami były zgodne z obowiązującymi przepisami. Niesie to za sobą konieczność ciągłej aktualizacji wiedzy, dlatego osoby zajmujące się tym rodzajem działań personalnych powinny chętnie i skrupulatnie przyswajać nową wiedzę. Muszą znać przepisy prawa pracy i programy komputerowe do obsługi systemów kadrowo-płacowych, a także cechować się zdolnościami analitycznymi, dyskrecją i terminowością.

Napisz komentarz